ITALIË 2021

Being a biker is more than riding a bike. You feel it in your heart and in your soul

In 2021 zijn we op motor vakantie geweest naar Livigno in Italië. In 2 dagen rijden we naar Livigno in het noorden van Italië waar we de rest van de week verblijven. Vanuit daar gaan we diverse bergpassen rijden. We zijn met een georganiseerde motor organisatie meegegaan die alles geregeld heeft. Van de tussen overnachtingen, de overnachtingen in Livigno tot de restaurant s’avonds en de routes.

Ook de organisatie reed zelf mee en konden ons dan ook de mooie plekken laten zien. De groep telden totaal 16 motorrijders. Elke ochtend kregen we te horen welke route we gingen rijden. Dit deden ze om aan de hand van de weersverwachtingen, om zo te bepalen welk gebied mooi weer gaf.

We verbleven de hele week in een en dezelfde b&b zodat we al onze spullen die we niet nodig hadden op de kamers konden laten liggen. De mensen van de b&b hadden alles super goed voor elkaar en deden erg hun best om het ons zo goed mogelijk naar ons zin te maken.

Vanmorgen vroeg vertrokken. Het was een dag van veel kilometers maken. 660km moest er gereden worden om Königsfeld te bereiken. Groot en deels werd dat dus snelweg. Vanaf Baden-baden zijn we de D500 op gegaan om de eerste haarspeldbochten te trotseren.

Aangekomen bij het hotel waren we de eerste. Maar al snel kwam er een groep van 4 man aan. Spullen meegenomen naar de kamer en eerst even onder de douche gestaan. Beneden gekomen was de rest incl reisorganisatie aangekomen. Uiteindelijk was de groep van 16 motorrijders compleet. Na wat drinken op het terras schroven we al snel aan tafel om gezamenlijk te eten. Iedereen had een korte nacht gehad en een lange rijdag achter de rug. Dus ging iedereen vroeg onder de wol.

Al vroeg wakker en al stilletjes wat spullen naar de motor gebracht. 7:30 was iedereen beneden om te ontbijten. Na een goed ontbijt zijn we om 9:00 met zn allen vertrokken. Het was een beetje kijken wat voor rijstijlen men een beetje had. Maar de groep reed lekker door. De reis was 395km binnendoor door Duitsland, Zwitserland en Lichtenstein waarbij we over de Fluelapas en de Berninapas kwamen om zo Italië in te rijden.

We reden achter een van de reisleiders aan. Maar links en rechts hoorden ik al dat er een aantal er voorbij zouden gaan als we de pas zouden beklimmen en boven zouden wachten. En ja hoor daar gingen er 2. Ook ik had wel zin om even lekker het gas open te trekken en ben erachter aan gevlogen. De wegen waren in perfecte staat en het was droog. Dat betekende dat we lekker plat door de bochten konden. Toen iedereen boven was en wat foto’s hadden gemaakt, ging de weg weer naar beneden en ook daar schoten er een paar weer vooruit waarbij ik de achtervolging inzetten. Met dreiging van wat donkere wolken, viel de regen en de natte wegen erg mee. Aangekomen in het B&B, hebben we de motoren in de garage geparkeerd en kregen we de sleutels van onze kamers. Na een snelle douche zijn we met zn allen naar een restaurant gelopen waar we heerlijk gegeten hebben we nog wat hebben na gekletst.

Na een goed ontbijt in de B&B (wat mij meer hotel genoemd mag worden), hebben we de spullen gepakt en zijn we om 9:00 van start gegaan. Vandaag hebben we een rondje Gavia gemaakt van 235km. Er rijd een stoere meid mee die nog niet veel ervaring had in de bergen. Aangezien we leuk contact hebben, heb ik aangeboden om de eerste 2 dagen bij haar in de buurt zou rijden. We hebben onze headset gekoppeld en de hele weg contact waarbij ik haar wat tips kon geven en ze kon kijken hoe ik de bochten nam. Ook kon ik haar waarschuwen voor tegemoetkomende verkeer. Het was een mooie dag met een gave pas. De drukte viel gelukkig erg mee en we hebben het droog gehouden. Ook de tussenstops waren goed gekozen en hebben heerlijk geluncht.

Bij terugkomst de motoren weer vol getankt en de motoren weer in de garage gezet. Een deel doken de jacuzzi in en andere pakten een lekkere warme douche. Vanavond gaan we weer in het zelfde restaurant eten en zullen de rest van de avond gezellig met de groep doorbrengen. Het is een hele toffe groep en helpen elkaar waar kan en er hangt een super leuke sfeer.

Vandaag was het rondje Splugen aan de beurt van 300km. We hebben het erg getroffen met het weer. Als we het dal uit rijden is het 2,5graden, maar wanneer we aan de andere kant van de berg komen, stijgt de temperatuur rond de 16 graden. En zolang de regen weg blijft, is dit super mooi motorweer. De Splugen heeft zeer mooie bochten en uitzichten. Het was heerlijk motorrijden met mooie haarspeldbochten waar je lekker plat door de bochten kon knallen. We waren dit keer eerder terug en hebben de motoren nog even bij de hoofdstraat neergezet en hebben daar nog even rond gelopen voordat we weer naar het b&b gingen om ons weer klaar te maken om met zn allen te gaan eten.

Vandaag reden we het rondje Samnaum van 300km. De ochtend was mistig, maar het klaarden al snel op.
Het was een mooie dag waar we heerlijk hebben gereden. De hele groep bij elkaar is super gezellig. We helpen elkaar en hebben veel plezier met elkaar.
We waren iets eerder vertrokken aangezien het een langere dag zou worden vergeleken met de voorgaande dagen.

Vandaag de dag van het rondje Stelvio van 270km. Aangezien het overdag erg druk is op de Stelvio, zijn we een rondje om de Stelvio gereden om later op de middag via de noord/oost kant de Stelvio te beklimmen.

Onderweg hebben we lekker geluncht en van de mooie omgeving genoten. Rond 3uur kwamen we dan aan onderaan de voet van de Stelvio. De Stelvio telt 48 bochten vanaf de noordkant. Aangezien het al wat rustiger was, was dit een mooie klim met niet al te veel files.

Bovenaan de Stelvio een heerlijk broodje worst gegeten, een sticker van de pas gekocht en de nodige foto’s gemaakt. Ook deze pass kan ik afstrepen.

Vandaag de laatste geplande rit naar de Albula & Julier van 288km. De nacht voor het vertrek had het gevroren en reden dan ook om 9:00u weg met 4 graden op de thermometer. Ik had de thermovoering in de doorwaai jas gedaan, maar die ging er in de eerste pauze alweer uit.

Vandaag was het opzich een relaxte dag. De groep reed heerlijk om zn gemak en bij de pauze hadden we het er voornamelijk over hoe super de week was. Hoe mooie de routes en omgeving waren en wat een geweldig gezelschap we aan elkaar hadden.

Onderweg nog een paar keer wezen knallen met een paar en tussendoor nog wat foto’s geschoten. Bij terugkomt waren we een uur eerder terug dan de dagen ervoor wat ik afsloot met een plons in de jacuzzi waar we nog mooie gesprekken hadden.
Morgen rijden we weer terug naar het zwarte woud waar we voor de laatste keer de diner, nacht en ontbijt gezamenlijk doorbrengen.

Dag Livigno. Het was een erg leuke motorvakantie. Heb er erg van genoten en zo zo weer boeken. Ook de groep (wat ik al eerder genoemd heb) was geweldig. Zou zo weer met ze op reis gaan.

Vandaag was het weer de terug reis naar het Zwarte Woud voor onze tussenovernachting. We reden met de vingers gekruist dat we niet teveel regen zouden krijgen die ze voorspelden. Tot onze vreugde liepen we de buien mis en kwamen we droog aan bij het hotel. Het laatste avondmaal en ontbijt met deze groep.

Hierbij wil ik TRIP Motorreizen bedanken voor de geweldige vakantie. Top georganiseerd en alles super geregeld. Dit was een erg gave vakantie waarbij de organisatie zelf ook erbij is wat het een stuk persoonlijker maakt. Jullie hebben een nieuwe klant erbij en ga zeker in de toekomst met jullie op reis.

Want to see more? Subscribe to my Youtube Channel!